HÅLLBARHET – ETT ORD MED MÅNGA DIMENSIONER!

Vi på Organization Unlimited – OUI har alltid jobbat konkret med hållbarhet! Långt innan det blev ett så brett och omfattande begrepp som det är nu.

Att hushålla med resurser har liksom alltid varit en del av vår ”DNA”, även om vi varit mindre bra på att kommunicera det.

Då vi ständigt jobbar i olika konstellationer och inte alltid kan styra vilka som ingår i respektive projekt har det varit svårt att certifiera vår verksamhet. Men det betyder inte att vi inte bryr oss!

Vi försöker ständigt – i såväl stort som smått – utbilda vår personal och påverka hållbarhetsarbetet hos våra kunder och samarbetspartners.

SOCIAL HÅLLBARHET:

  • Vi värnar otroligt mycket om långsiktiga relationer! Både vad gäller kunder, kollegor och leverantörer.
  • Vår ”Extended family” består av tidigare kollegor, som trots att de slutat på OUI för många år sedan, gärna hänger på och förstärker vid större uppdrag. Vi delar samma grundläggande värderingar om service, kvalitet och hållbarhet och vi gillar att jobba ihop! Det är otroligt positivt att uppleva teamkänslan som uppstår varje gång, även om det ibland gått lång tid sedan vi sågs.
  • OUI:s ”Extended Family” består numera även av barn till tidigare medarbetare. De har rekommenderats av sina föräldrar att söka extrajobb hos oss vilket skapar en stolthet hos oss, att få jobba även med nästa generation. De lär av oss och vi lär oss massor av dem. 😊

MILJÖMÄSSIG HÅLLBARHET:

  • Våra matleverantörer måste också jobba målmedvetet mot det hållbara. Att de väljer svenskt kött är en självklarhet, liksom att de jobbar med MSC-märkt fisk, närproducerade och gärna ekologiska råvaror.
  • Vi har i åratal jobbat för att minska matsvinn! För många år sedan åkte vi alltid – ofta mitt i natten – med överbliven mat från bufféer/julbord till Stadsmissionens härbärgen, så att fler skulle kunna glädjas. Nuvarande livsmedelsregler omöjliggör detta, men vi försöker ändå ständigt säkerställa att mat inte slängs i onödan.
  • Att välja så miljömässigt gynnsamma engångsartiklar som möjligt är också något vi länge jobbat med, liksom att minimera plastanvändning.
  • Att ta hand om och återvinna alla glasflaskor efter kundevenemang är något vi gjort sedan drygt 25 år tillbaka. Att efter våra kunders stora fester stå vid glasåtervinnings-bubblorna och stoppa i flaska efter flaska var ett återkommande (om än inte alltid så uppskattat) arbetsmoment.
  • Vi ser alltid till att ordna sopsorteringsmöjligheter vid våra uppdrag, stora som små. Så vi kan ta tillvara på metall (kapsyler mm), plast, papper och glas och sopsortera detta. Alla fina återvinningsstationer som nu finns får alltid besök av oss efter våra evenemang.
  • Sopsortering på vårt kontor är en självklarhet, vilket både kontorskompisar och våra praktikanter snabbt får lära sig. ”The Devil is in the Details.”

EKONOMISK HÅLLBARHET:

  • Vi har drivit vårt företag i över 40 år. Vi älskar det vi gör och hoppas hålla oss moderna och uppdaterade länge till. Det är en utmaning att hänga med i allt det nya, utan att tappa grunden i det vi står för!
  • Men genom att ständigt omvärldsbevaka och fortbilda oss – inte minst genom våra härliga LIA-studenter – lär vi oss ständigt nya saker som vi implementerar i vår dagliga verksamhet.
  • ”Slit och släng” är inte något för oss på OUI! Spara och återanvända är genomgående i hela vår verksamhet!
  • Många är de som besökt vårt lager och ställt sig frågan: – ”Behövs detta verkligen?” (när de tittat på något objekt). För att senare, vid ett genomförande, speciellt med ett TEMA, verkligen förstå värdet av att spara och kunna återanvända.
  • Dels slipper vi slänga helt fungerande produkter, dels spar vi både tid och miljö när vi inte behöver leta/frakta olika nya inköp. Vi kan med glädje använda material och produkter vi redan har.
  • Även när vi 2018 bytte kontor till våra nya, helt underbara lokaler på Reimersholme präglades processen av vårt fokus på återbruk. Vårt kontor är inte flashigt eller ett dugg ”stylish” utan mycket mer familjärt. Så vill vi att det ska vara och kännas.
  • Och många dagis på Reimersholme fick uppskattade tillskott av pysselmaterial, som vi tyckte gjorde mer nytta hos dem än hos oss.

 

Event in Skåne har tagit fram ett utomordentligt bra verktyg som heter ”Regional guide för hållbarhet vid event och möten” som vi använder oss av!

Rekommenderas till alla! Det är tydlig och ändamålsenlig checklista för hållbarhet. Kan laddas ner här!